تبلیغات
Xaphan - طراحی بدون جابز (داستان واقعی)
Xaphan
welcome
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


مردی را كه آماده آموختن است تعلیم ندادن، انسانی را به هدر دادن است، مردی را كه آماده آموختن نیست تعلیم دادن، سخن به هدر دادن است، خردمند نه انسان را به هدر می دهد و نه سخن را

مدیر وبلاگ : پویا -
نویسندگان
طراحی بدون جابز (داستان واقعی)
جفری کروکشنک

‏در ماه سپتامبر سال 1985، جابز بعد از یک بحث و جدل تلخ با جان اسکولی، اپل را ترک کرد. اپل که با مشکلات مالی شدیدی روبرو بود تصمیم داشت که در مورد قرارداد هنگفت خود با فراگ دِزاین تجدید نظر کند (کم‌کم صورتحساب‌های ماهانه‌اش را هم با تاخیر پرداخت کرد.) عاقبت اسلینگر از کار با اپل دست کشید و به سراغ جابز رفت و در شرکت جدید وی، یعنی شرکت نِکست [1] مشغول به کار شد.
‏جانشین جابز، یک جوان فرانسوی به نام لوئی گاسی [2] بود که به عنوان رئیس بخش تولید محصول انتخاب شد. گاسی نظریه‌ی جابز در مورد طراحی و قیمت گذاری تولیدات را به نحوی که مطلوب عموم مصرف‌کنندگان باشد، قبول نداشت. به جای آن، او هم مثل جان اسکولیِ محکوم به فنا که خیلی زود شرکت اپل را ترک کرد، به دنبال راه‌های بیشتری برای بالابردن قیمت محصولات اپل و بیشتر کردن حاشیه‌ی سود ناخالص می‌گشت. گاسی مهندسان اپل را ترغیب به گنجاندن لوازم و امکانات اضافی در رایانه‌ی مَک نمود تا به این وسیله تا حدودی بتواند تقاضا برای این رایانه را از سوی کاربران افزایش دهد (و حاشیه‌های سود ناخالص را بیفزاید.) از برخی جهات خوب بود: فقط سود زیاد می‌توانست بخش تحقیق و توسعه که رگ حیاتی اپل برای حفظ و ادامه‌ی رقابت در بازار بود را تامین کند. اما همان‌طور که طراحی به نام ‏چارلز ایمز [3] معتقد است: ‏محدودیت‌های سازنده عملاً به طراحان کمک می‌کند که کارشان را انجام دهند. تغییر خط ‌مشی، گرم گرفتن و دلخوش کردن به یک سری پرسنل غیرپاسخگو کاری از پیش نبرد بلکه باعث شد در اواخر دهه‌ی 1980 سرعت اَپل بیش از پیش کم شود و در دهه‌ی 1990 ‏افت زیادی داشته باشد.
‏در سال 1992‏، یک طراح جوان انگلیسی که ظاهری نامرتب داشت به نام «جاناتان ایو» [4] به این شرکت ملحق شد. او که با امیدهای بسیار انتظار داشت با همان اپلِ زمان استیو جابز روبرو شود، از دیدن این شرکت به شدت مایوس گردید. بعداً به گفته‌ی او: «‏انگار اپل هر آنچه را زمانی حس روشنِ تشخیص و هدفمندی بود از دست داده بود. اپل رقابت با دستورکاری را آغاز کرده بود که توسط صنعتی تعیین گردیده که هرگز اهدافش را با کسی در میان نگذاشته است.»
‏با عدم حضور رهبر قدرتمندی که حس زیباشناسی قوی داشته باشد، اپل در نیمه‌ی اول سال 1990 ‏همچنان به دست و پا زدن ادامه داد و در این مدت فقط طرح‌های ضعیف برای رایانه‌های ضعیفی ارائه نمود.
--------------------------------------------------
1. NeXT
2. Louis Gassee
3. Charles Eames
4. Jonathan Ive

برگرفته از کتاب:
کروکشنک، جفری؛ راه اپل (12 درس مدیریتی از نوآورترین شرکت دنیا)؛ برگردان لیلا آزادی؛ چاپ نخست؛ تهران: نشر معیار اندیشه 1388.
 




نوع مطلب : داستانهای واقعی، 
برچسب ها : جفری کروکشنک،
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 3 مهر 1393
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی